Autor – Izabela Woźniak
Tytuł innowacji – „Teatr- ważna część kulturalnego życia.”
Rodzaj innowacji – nowatorska, organizacyjna, programowa
Miejsce realizacji – Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy w Pruszkowie
Zasięg innowacji – Grupa Żabki
Czas realizacji – Październik – Grudzień 2019r.
Wstęp
Tematem
przewodnim innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat kultury.
Nowatorstwo innowacji
polega na rozbudzaniu wrażliwości na piękno kultury.
Z
rozwijającą wyobraźnię fabułą i intrygującymi bohaterami
dzisiejszy teatr dziecięcy jest wyspecjalizowaną formą sztuki,
która zaspokaja potrzeby nawet najmłodszych odbiorców.
Przekraczając próg teatru dzieci mają niepowtarzalną możliwość
zawieszenia otaczającej je rzeczywistości i wejścia do udawanego
świata, w którym wszystko jest możliwe.
Dzieci mają ograniczone możliwości koncentracji. Zakłócenia są ciągłym elementem ich świata. Teatr odwraca tę tendencję – tam uczą się koncentracji na tym, co dzieje się na scenie. Spektakle dla dzieci specjalnie zaplanowane są w ten sposób, by sprzyjać skupieniu uwagi. Trwają więc zazwyczaj nie dłużej niż godzinę, w tle znajdują się kolorowe rekwizyty, grze aktorów towarzyszy zaś energiczna muzyka. Dziecięce spektakle są też często interaktywne, dzięki czemu maluchy mogą się w nie bardziej zaangażować. Wszystko to pomaga ćwiczyć cierpliwość i uważne słuchanie.
Nietrudno zauważyć, że w dzisiejszych czasach dzieci większą część czasu spędzają przed ekranem komputera lub telewizora. Młodzi ludzie wybierają gry lub filmy niewartościowe, które dostarczają dużo nowych i niesamowitych wrażeń, niestety często niedostosowanych, które pogłębiają złe zachowania lub zaburzają te dobre. Teatr pomaga w kształtowaniu estetycznej wrażliwości i ma wpływ na moralne postawy wychowanków.
Cele innowacji
- rozbudzanie wrażliwości na sztukę
- poszerzanie zasobu leksykalnego w zakresie wiedzy o kulturze
- poznanie tradycji i kultury swego środowiska, regionu
- zachęcanie do obcowania ze sztuką
- uczy poprawnych zachowań
- nabywanie umiejętności nowatorskiego myślenia
- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu
- zaciśnięcie więzi miedzy dziećmi grupie
- kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach
- wspieranie kompleksowego rozwoju
- pogłębianie swoich doświadczeń oraz zdobywanie nowych