W miesiącu maju dzieci dzięki zdobytej już wiedzy na temat schematu własnego ciała, swobodnie poruszały się we wspólnie zajmowanej przestrzeni, potrafiły określić części ciała zarówno u siebie jak i u swoich kolegów, ćwiczyły takie relacje, aby móc określić położenie własnego ciała z uwzględnieniem pojęć: obok, na, pod, przodem, tyłem. Dodatkowo dzieci doskonaliły ćwiczenia oparte na relacji „z” oraz „razem”.
Aktywności zaplanowane na zajęciach w m‑cu maju i ich cele:
Wprowadzenie nowej zabawy na początek zajęć, pozwalającej dzieciom na odczuwanie wspólnie radości z zabawy, odprężenia, poczucia bezpieczeństwa i integracji z grupą, pt.”Idzie drogą stonoga”
Oraz:
– rolowanie ciała-ciało w przestrzeni , komunikacja wzrokowa, naprzemienność, naśladowanie, skupianie uwagi – doskonalenie poznanych schematów
– czołganie , turlanie – świadomość ciała , obecność innych , skupienie, kontakt fizyczny
– siad przodem ze złączonymi stopami – wspólne rysowanie kół w przestrzeni- obecność innych, radość, dynamika ruchu
-„Winda”. Dzieci stoją, opierając się o siebie plecami. Trzymając się pod ręce, próbują najpierw usiąść, a następnie wstać- ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą; opanowanie lęku i emocji.
– wożenie na kocach w parach, ruch oparty na ćw. z kocami –na kocu, pod kocem, obok itp. – radość, relaks, dynamika ruchu
– kręcenie się , kołysanie- świadomość ciała, dynamika, kontakt fizyczny
– „masażyki”-zgodne współdziałanie, radość
– Relaks – ćwiczenia rozciągające mimikę twarzy
Opracowanie : Katarzyna Szafrańska, Przedszkole Mali Olimpijczycy
*M.Bogdanowicz D.Okrzesik „Opis i planowanie zajęć wg.Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne” , wyd.Harmonia ‚Gdańsk 2016