Październik 2023 – Motylki

W październiku na zajęciach „20 min dla matematyki” grupa „Motylków” skupiła się na rozpoznawaniu kolorów. Podczas zajęć wykonywaliśmy zadania dotyczące segregacji wg. koloru. Segregowaliśmy przeróżne przedmioty m.in. klocki, warzywa i owoce przyczepiane do chusty animacyjnej zgodnie z kolorem. Połączyliśmy motorykę małą z rozwijaniem kompetencji matematycznych.

Październik 2023 – Sówki

W miesiącu październik grupa sówek utrwalała wiedzę na temat kierunków „prawo”, „lewo”, znajomość graficznego zapisu cyfr i odpowiadających im wartościom oraz rozwijała umiejętność przeliczania grupowania i przeliczania obiektów.

  • Nauczyciel wręczył dzieciom opaskę, którą zakładały na prawą rękę. Po prawej i lewej stronie umieścił pachołki na które dzieci miały za zadnie wrzucić 3 obręcze. Nauczyciel instruował, na którą stronę ma zostać oddany rzut, na pachołek po lewej lub po prawej stronie.
  • Każde dziecko samodzielnie malowało jeża na którym następnie nauczyciel umieszczał cyfrę od 1 do 5. Zadaniem dzieci było przyklejenie do jeża tylu jabłek, ile wskazuje cyfra, która się na nim znajduje.
  • Nauczyciel samodzielnie przygotowuje 3 obrazki jeża na których znajdują się cyfry od 1 do 3. W pierwszym wariancie pod cyfrą znajdują się kropki w ilości odpowiadającej cyfrze powyżej. Zadaniem dzieci jest przyczepienie do jeża takiej ilości spinaczy, którą wskazuje cyfra. W dalszej części zadania nauczyciel prezentuje dzieciom te same jeże na których również znajdują się cyfry. W tym przypadku pod cyfrom nie umieszczono kropek. Dzieci wykonują zadanie w ten sam sposób sugerując się jedynie znakiem graficznym cyfry.

Nauczyciel umieszcza przed dziećmi 3 kubeczki oraz drobne przedmioty w różnych kolorach. Przy pomocy pęsety dzieci umieszczają do każdego kubka elementy w danym kolorze. W każdym kubeczku mają znajdować się elementy jednego koloru. Na koniec zadania dzieci wspólnie przeliczają, ile przedmiotów w danym kolorze znalazło się w kubkach.

Październik 2023 – Biedronki

W miesiącu październiku podczas realizowania projektu Dziecięcej  Matematyki autorstwa prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej  pt. „20 min dla matematyki“ grupa Biedronek poznała takie zagadnienia:

  • zapis graficzny cyfr 4, 5,
  • przeliczanie darów jesieni i dopasowywanie odpowiedniego znaku graficznego liczby,
  • liczebniki porządkowe,
  • figury geometryczne: trójkąt, kwadrat, koło.

Wrzesień 2023 – Sówki

W  miesiącu wrzesień grupa Sówek utrwalała kolory, poznane dotychczas cyfry z rozpoznaniem ich wzoru graficznego oraz kierunki „prawo”, „lewo”.

  • Dzieci otrzymały planszę z zapisanymi w różnych kolorach cyframi „0” i „1”. Nauczyciel prosił dzieci, aby przy pomocy kostki wskazali cyfrę według jego instrukcji np. „niebieska jedynka”, „różowe zero” itp.
  • Przy pomocy piosenki dzieci utrwalały wiedzę na temat kierunków. Wraz z nauczycielem prawą i lewą ręką lub nogą wykonywały czynności zgodnie z instrukcjami zawartymi w piosence.
  • Nauczyciel przygotował przecięte na pół papierowe talerze. Po jednej stronie znajdowała się cyfra od 1 do 5 a na drugiej odpowiadająca jej ilość kropek. Zadaniem dzieci było dopasowanie połówek talerza w taki sposób, aby liczba kropek odpowiadała zapisanej obok cyfrze.

Wrzesień 2023 – Biedronki

W miesiącu wrześniu podczas realizowania projektu Dziecięcej  Matematyki autorstwa prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej  pt. „20 min dla matematyki” grupa Biedronek brała udział w zajęciach mających na celu wprowadzenie skutecznych zmian  w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu. Zajęcia te to nie tylko edukacja systemowa ale przede wszystkim transfer umiejętności i wykorzystywanie codziennych sytuacji w sposób matematycznie edukacyjny a także uświadamianie rodziców, ile matematyki jest wokół i jak mogą się włączać w utrwalanie kompetencji matematycznych swoich dzieci. 

Na zajęciach 20 min dla matematyki dzieci poznały takie zagadnienia:

  • liczenie na konkretach w zakresie 15,
  • przeliczanie ilości wyrzuconych oczek na kostce do gry,
  • zapis graficzny cyfr 1,2,3,
  • rytmy, odtwarzanie rytmów.