Zadania dla rodziców współpracujących przy realizacji
programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka
Przykładowe zadania dla rodziców pragnących włączyć się w realizację programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, które można połączyć z codziennymi zajęciami:
I. Dla dziecka z trudnościami w zakresie orientacji przestrzennej:
- Zabawa na placu zabaw/w domu – wybieramy bezpieczny dla dziecka sprzęt, na który i pod który da się wejść. Następnie włączamy stoper i prosimy, by maluch starał się jak najszybciej wykonać nasze polecenia. Używamy tylko komend typu „na”, „pod”, „obok”, „po prawej”, „po lewej”, „z przodu”, „z tyłu” (liczba komend zależy od wieku dziecka).
- Angażowanie dziecka do nakrywania stołu – właściwe ułożenie sztućców przy talerzu.
- Chowanie zakupów do lodówki – wskazywanie miejsca poleceniami typu: „Schowaj sałatę pod półką ze śmietaną”, „Wstaw mleko po prawej stronie drzwi” itp.
II. Rozwijanie motoryki małej:
- Lepienie z dziećmi pierogów.
- Wykorzystywanie uroczystości rodzinnych do przygotowywania z dzieckiem dekoracji/prezentów (wycinanie, klejenie, lepienie z plasteliny).
- Rysowanie wzorów w rozsypanej na stolnicy mące lub kaszce.
- Malowanie kredą na chodniku.
- Zbieranie jak najmniejszych kamyczków, patyczków itp. (chwyt pęsetowy).
- Rysowanie patykiem na piasku.
III. Rozwijanie dużej motoryki:
- Pobyt na placu zabaw – wymyślanie toru przeszkód z wykorzystaniem dostępnego sprzętu (jeśli dziecko chce, można mierzyć mu czas). Konieczność zapamiętania sekwencji ćwiczeń rozwija także koncentrację. Ważne, by zacząć od krótkich, mało skomplikowanych sekwencji, by dziecko mogło odnieść sukces.
- Podczas spacerów – wykorzystywanie murków do przechodzenia, przeskakiwania, przeskakiwanie kałuż, zabawa w berka, pokonywanie pieszo coraz dłuższych tras itp.
- W domu – budowanie torów przeszkód z mebli (bezpiecznych dla dziecka) i zabawek (omijanie, przeskakiwanie – szczególnie obunóż), malowanie na dużych powierzchniach (kreślenie dużych kół, ślimaków, linii itp.).
IV. Rozwijanie spostrzegawczości i mowy:
- Podczas jazdy samochodem – wypatrywanie przez okno określonych przedmiotów.
- Podczas codziennego czytania poświęcenie chwili na omówienie ilustracji – szczególnie tych z dużą liczbą szczegółów.
- Podczas spaceru – oglądanie tablic rejestracyjnych samochodów w poszukiwaniu takich samych znaków, przyglądanie się znakom drogowym, oglądanie wystaw sklepowych i zadawanie sobie zagadek typu: „A gdzie jest…?”.