Motylki – 2019

Tytuł innowacji pedagogicznej: Zaczarowany świat dawnych książek.

Autorka: Monika Lalak

Miejsce realizacji: Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy

Zasięg: Grupa Motylków

Czas realizacji: 01.01.2019r. – 30.06.2019r.

Założenia innowacji

Innowacja pedagogiczna „Zaczarowany świat dawnych książek” została wprowadzona
w 2019 roku w Niepublicznym Przedszkolu Mali Olimpijczycy. Programem tym została objęta cała grupa przedszkolna „Motylków”. A wykorzystano do niej książki, z lat 80tych i starsze.

Dzięki innowacji dzieci nauczą się czerpać przyjemność także z czytania starych książek
i szanować je jako książki wymagające większej delikatności.

Zaczarowany świat dawnych książek” pozwoli również na lepsze przekazanie pozytywnej wiedzy z morałem, gdyż starsze książki są napisane w stylu bardziej pedagogicznym niż współczesne.

Ponadto książki te przedstawiają bohaterów niecodziennych i nieco odmiennych niż są we współczesnych książkach. Ilustracje także przedstawiają inny styl zachęcając do zgłębienia treści.

Będą to między innymi:

Bajarka opowiada”- zbiór baśni całego świata opracowała Maria Niklewiczowa 1989 rok

Jaś i Małgosia bracia Grimm 1812r.

Jan Brzechwa m.in. „Tańcowała igła z nitką” 1938r.

Na jagody”- Maria Konopnicka 1988r.

Ptasie radio”-Julian Tuwim 

Typ innowacji: innowacja programowo – metodyczna

Warunki wdrożenia innowacji

Niepubliczne Przedszkole Mali Olimpijczycy jako przedszkole bardzo dobrze przygotowane do wychowywania i kształcenia dzieci zapewnia świetne warunki do prowadzania działań innowacyjnych.

Innowacja zawiera następujące treści Podstawy Programowej:

Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Według, którego:

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji”.

Określone są też zadania przedszkola, między innymi:

  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
    i poznawczym obszarze jego rozwoju. 

  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
    i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. 

  3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
    i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych. 

  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony”. 

i inne.

Wykorzystane przy innowacji pomoce

  • Książki

  • Fragmenty baśni/bajek (audio oraz video)

  • Kolorowanki z bohaterami bajek

Forma przeprowadzonej innowacji: Zbiorowa

Metody przeprowadzonej innowacji: 

  • słowna (opowiadanie, pogadanka, opis), 

  • oglądowa (obserwacja, pokaz), 

  • praktycznego działania (działalność dziecka, samodzielne doświadczenia)

Przebieg innowacji

  1. Wprowadzenie słowa „ stara książka”, „bajka”.

  2. Czytanie książek i oglądanie ilustracji.

  3. Zadawanie pytań do bajki i do oglądanej ilustracji.

  4. Dzielenie na sylaby wyrazów z bajek lub tytułów bajek.

  5. Obejrzenie lub wysłuchanie fragmentu bajki.

  6. Postawienie książki w miejscu do tego przeznaczonym na czas czytania starych książek.

  7. Praca plastyczna związana z daną bajką i bohaterem bajki/baśni

  8. Informacje na temat bajki i jej postaci powtarzane są codziennie podczas zajęć dydaktycznych, aby dzieci utrwaliły jej nazwę.

Przewidywane efekty podejmowanych działań

Głównym celem innowacji jest poznanie przez dzieci specyfiki starych książek
i dobrodziejstw jakie ze sobą niosą. Poznanie bohaterów i ich przygód. Poszerzenie słownika przedszkolaka.

Podejmowane działania przyczynią się do rozwoju aktywności dziecka, do podejmowania kreatywnych działań m.in. podczas zabawy. Przydadzą się także do poszerzenia wiedzy na temat bajek i ich rodzajów, poszerzą słownictwo dziecka. Wdrożą rodziców w działania przedszkola, gdyż to oni mają także pomagać we współistnieniu innowacji użyczając nam książek ze swoich bibliotek rodzinnych. Co zacieśni stosunki rodziców z przedszkolem.