Misie – 2019

Tytuł innowacji: Mamo, tato poczytam Ci – kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

Nazwa placówki: Integracyjne Przedszkole Mali Olimpijczycy w Pruszkowie

Rodzaj innowacji: integracyjna

Termin wdrożenia: luty-czerwiec

Adresaci: 4‑latki, gr. Misie

Autorzy: Sylwia Krupińska, Kamila Szadkowska, Dominik Czubek

Wstęp

Działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. Z koncepcji Glenna Domana mogą korzystać w szczególności dzieci z zaburzoną analizą i syntezą słuchową, gdyż nie potrafią one wyróżnić poszczególnych dźwięków z potoku słów. Poprzez zabawę dzieci poznają wyrazy i rozumieją ich znaczenie. Podczas czytania globalnego dziecko nazywa cały wyraz – bez wnikania w jego strukturę, bez znajomości liter. W rzeczywistości czytanie globalne dzieci stosują od wczesnego dzieciństwa -„odczytują” nazwy na reklamach, pudełku z jogurtem, tytuł na ulubionej książeczce. Nie przeszkadza im w tym nieznajomość liter. Metoda Domana pomaga poznać sens słów bez żmudnej nauki literowania. Aktywne zaangażowanie dziecka w proces poznawania słów pozwala na efektywną naukę w atmosferze zabawy. Metoda polega na organizowaniu z dziećmi tzw. sesji, podczas których w szybkim tempie, głośno odczytuje się słowo z tzw. karty migawkowej. Doman podkreśla znaczenie systematyczności i atmosfery zabawy. „Im więcej zabawy, tym więcej nauki”

Cele

– wyzwalanie pozytywnych emocji  wpływających na rozwój zainteresowania kodem literowym,

– rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości,

– całościowe rozpoznawanie wyrazów,

– dobieranie podpisów do obrazków,

– tworzenie własnych książeczek,

– wzbogacanie zasobu słownictwa dziecka.

– stymulowanie aktywności.