Tytuł innowacji: Mamo, tato poczytam Ci – kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Nazwa placówki: Integracyjne Przedszkole Mali Olimpijczycy w Pruszkowie
Rodzaj innowacji: integracyjna
Termin wdrożenia: luty-czerwiec
Adresaci: 4‑latki, gr. Misie
Autorzy: Sylwia Krupińska, Kamila Szadkowska, Dominik Czubek
Wstęp
Działania zmierzające do opanowania przez dzieci w przedszkolu nauki czytania poprzez zabawę, wykorzystując ich naturalną ciekawość oraz ruchliwość. Z koncepcji Glenna Domana mogą korzystać w szczególności dzieci z zaburzoną analizą i syntezą słuchową, gdyż nie potrafią one wyróżnić poszczególnych dźwięków z potoku słów. Poprzez zabawę dzieci poznają wyrazy i rozumieją ich znaczenie. Podczas czytania globalnego dziecko nazywa cały wyraz – bez wnikania w jego strukturę, bez znajomości liter. W rzeczywistości czytanie globalne dzieci stosują od wczesnego dzieciństwa -„odczytują” nazwy na reklamach, pudełku z jogurtem, tytuł na ulubionej książeczce. Nie przeszkadza im w tym nieznajomość liter. Metoda Domana pomaga poznać sens słów bez żmudnej nauki literowania. Aktywne zaangażowanie dziecka w proces poznawania słów pozwala na efektywną naukę w atmosferze zabawy. Metoda polega na organizowaniu z dziećmi tzw. sesji, podczas których w szybkim tempie, głośno odczytuje się słowo z tzw. karty migawkowej. Doman podkreśla znaczenie systematyczności i atmosfery zabawy. „Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Cele
– wyzwalanie pozytywnych emocji wpływających na rozwój zainteresowania kodem literowym,
– rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości,
– całościowe rozpoznawanie wyrazów,
– dobieranie podpisów do obrazków,
– tworzenie własnych książeczek,
– wzbogacanie zasobu słownictwa dziecka.
– stymulowanie aktywności.