Pojęcie gimnastyki korekcyjnej:
Gimnastyka korekcyjna – ćwiczenia mające na celu skorygowanie wad postawy poprzez stosowanie dobrze dobranych ćwiczeń rozciągających poszczególne partie mięśniowe odpowiadające za daną wadę postawy. Rozciąganie mięśni dzieli się na bierne i czynne. Bierne to takie, w którym poprzez samo ułożenie ciała mięśnie samoistnie ulegają rozciągnięciu. Jeśli w rozciąganie zaangażowany jest pacjent lub rehabilitant to mięśnie rozciągają się w sposób czynny.
Do podstawowych ćwiczeń zalicza się:
- ćwiczenia oddechowe – plecy okrągłe, skoliozy
- ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków – plecy okrągłe, odstające łopatki
- ćwiczenia mięśni brzucha – zwiększona lordoza
- ćwiczenia korygujące ustawienie miednicy- zwiększona lordoza
- ćwiczenia antygrawitacyjne; czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa – zwiększona lordoza, plecy okrągłe, odstające łopatki, skoliozy
Najczęściej występującymi wadami są:
- skolioza
- lordoza
- hiperlordoza
- kifoza
- skrzywienie kręgosłupa
- wada postawy
Główne cele gimnastyki korekcyjnej:
- Korekcja występujących wad
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
- Wygaszanie istniejącego nawyku oraz wytwarzanie prawidłowego nawyku
- Unikanie zakazanych ćwiczeń na rzecz świadomego ich wykonywania oraz samodyscyplina podczas ich wykonywania
- Pozytywne oddziaływanie na słabości dziecka: „nie umiem, ale się nauczę”, „nie znam, ale poznam”
- Wyeliminowanie zaburzeń w rozwoju motoryczności, poprawa ogólnej sprawności dziecka poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe, wytrzymałościowe oraz gry i zabawy ruchowe z elementami korekcji dla występującej wady
- Aktywacja układu narządu ruchu, układu krążenia, układu oddechowego, trójtorowości działania korekcyjno- kompensacyjne w dążeniu do zakładanego celu
Szczegółowe cele ćwiczeń korekcyjnych:
- Korekcja zaburzeń statyki ciała, doprowadzenie jej do stanu prawidłowego
- Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania czynności dnia codziennego
- Doprowadzenie sprawności fizycznej dzieci do stanu prawidłowego
- Wytworzenie stabilizacji mięśniowo- więzadłowej kręgosłupa
- Nauka prawidłowego ustawienia stóp oraz nauka prawidłowego chodu
- Rozciągnięcie mięśni przykurczonych oraz wzmocnienie mięśni osłabionych
- Usunięcie dystrofii mięśniowej
- Dbanie o profilaktykę i korekcję zaburzeń
- Zwiększenie pojemności życiowej płuc
- Zrozumienie przez dzieci celowości uczenia się, utrwalania zasad i technik ruchu korekcyjnego (pozycja wyjąciowa, kierunek ruchu, pozycja końcowa)