Biedronki – Ale dlaczego tak?

Autor – Emilia Wróblewska
Tytuł innowacji – A dlaczego tak? 
Typ innowacji – Badawczy
Miejsce realizacji — Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy w Pruszkowie
Zasięg innowacji – Grupa Biedronki
Czas realizacji – Październik 2017r. — Czerwiec 2018r.

OPIS INNOWACJI

Naturalną potrzebą każdego człowieka jest potrzeba poznania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. O ile człowiek dorosły sam wyznacza granice swego poznania, o tyle dziecko powinno móc w tym temacie liczyć na naszą pomoc. W związku z tym została wprowadzona innowacja opierająca się na odkryciach, doświadczeniach, eksperymentach, czyli pracy na konkretach. Zadaniem nauczyciela jest planowe i celowe zorganizowanie sytuacji edukacyjnej w której wystąpi aktywizowanie procesów poznawczych oraz rozbudzanie wiedzy o świecie. Ciekawość poznawczą wyraża dziecko w pytaniach: Po co? Dlaczego? Można na nie odpowiadać, ale lepiej pozwolić mu na samodzielne dochodzenie prawdy.
Przykładowe doświadczenia i eksperymenty przeprowadzone w naszej grupie:
– czy uda nam się zmienić kolor białych róż?
– co to jest wulkan ?
– jak powstają bańki?
– co pływa, a co tonie?
– co rozpuszcza się w wodzie?
– co to jest prąd, jak działa odkurzacz?
– co to jest powietrze? Do czego jest nam potrzebne?
– jak czuje się dziecko z Autyzmem ?
– jak zrobić ciasto z kaszy jaglanej?
– jaki to smak słodki, słony, gorzki, kwaśny?
– z czego powstaje czekolada?
– co to jest lód? 

Cele:

- kształtowanie u dzieci postawy badawczej wobec świata, życia i ludzi
– doskonalenie metod obserwacji rzeczywistości
– wzbogacanie wiadomości technicznych dzieci poprzez wycieczki, zabawy tematyczne, działalność plastyczno- techniczną, działalność badawczą
– stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka na podstawie jego naturalnych zainteresowań i możliwości rozwojowych
– rozbudzanie potrzeby poznania istoty obserwowanych zjawisk
– wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
– dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów,