Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą.
Cele szczegółowe:
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych; f) propagowanie praw dziecka;
g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja placówki oświatowej;
m) rozwijanie współpracy między nauczycielami;
n) kształcenie na odległość.
Główne założenia projektu.
a) Data rozpoczęcia projektu: 10.09.2020 r., data zakończenia projektu: 31.05.2021 r.
b) Projekt składa się z 7 modułów przygotowanych do realizacji przez jego uczestników,
c) Zadania wymagane do realizacji poszczególnych modułów są umieszczone w plikach zamkniętych na stronie mac.pl/malymis (razem z materiałami niezbędnymi do realizacji projektu).
d) Zadania wraz z materiałami są odblokowane tylko dla Uczestników projektu po zalogowaniu się na swoim indywidualnym koncie, na stronie mac.pl.
e) Zadania wraz z materiałami są odblokowane jedynie w określonym terminie, zgodnie z harmonogramem projektu.
f) Kronika projektu – do pobrania ze strony mac.pl/malymis – służy do zapisywania i dokumentowania historii realizowanych zadań.
g) Dyplomy: dostępne dla dzieci po ukończeniu danego modułu, w Generatorze Dyplomów MAC znajdującym się na stronie mac.pl.
h) Certyfikat Wzorowej Placówki: jest generowany dla placówki na zakończenie projektu (warunkiem otrzymania certyfikatu jest zaliczenie minimum 4 modułów).
i) Każdy uczestnik projektu może skorzystać z tak zwanego pakietu startowego, który zawiera: 2 piosenki autorstwa Misiowej Mamy i Sebastiana Duszy, plakat informujący o udziale placówki w projekcie, kolorowanki, podziękowania dla gości/rodziców czytających dzieciom kronikę projektu.
j) Tematyka modułów jest zgodna z kierunkami polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2020/2021.
Realizacja modułów sprzyja kształceniu u dzieci kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia.
Monitorowanie kształcenia kompetencji we wszystkich typach szkół zostało wyznaczone jako jedno z zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w bieżącym roku szkolnym.