Żabki – „Teatr – ważna część kulturalnego życia”

Autor – Izabela Woźniak
Tytuł innowacji – „Teatr- ważna część kulturalnego życia.”
Rodzaj innowacji – nowatorska, organizacyjna, programowa
Miejsce realizacji – Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy w Pruszkowie
Zasięg innowacji – Grupa Żabki
Czas realizacji – Październik – Grudzień 2019r.

Wstęp

Tematem przewodnim innowacji jest wprowadzenie dzieci w świat kultury. Nowatorstwo innowacji polega na rozbudzaniu wrażliwości na piękno kultury.
Z rozwijającą wyobraźnię fabułą i intrygującymi bohaterami dzisiejszy teatr dziecięcy jest wyspecjalizowaną formą sztuki, która zaspokaja potrzeby nawet najmłodszych odbiorców. Przekraczając próg teatru dzieci mają niepowtarzalną możliwość zawieszenia otaczającej je rzeczywistości i wejścia do udawanego świata, w którym wszystko jest możliwe.

Dzieci mają ograniczone możliwości koncentracji. Zakłócenia są ciągłym elementem ich świata. Teatr odwraca tę tendencję – tam uczą się koncentracji na tym, co dzieje się na scenie. Spektakle dla dzieci specjalnie zaplanowane są w ten sposób, by sprzyjać skupieniu uwagi. Trwają więc zazwyczaj nie dłużej niż godzinę, w tle znajdują się kolorowe rekwizyty, grze aktorów towarzyszy zaś energiczna muzyka. Dziecięce spektakle są też często interaktywne, dzięki czemu maluchy mogą się w nie bardziej zaangażować. Wszystko to pomaga ćwiczyć cierpliwość i uważne słuchanie.

Nietrudno zauważyć, że w dzisiejszych czasach dzieci większą część czasu spędzają przed ekranem komputera lub telewizora. Młodzi ludzie wybierają gry lub filmy niewartościowe, które dostarczają dużo nowych i niesamowitych wrażeń, niestety często niedostosowanych, które pogłębiają złe zachowania lub zaburzają te dobre. Teatr pomaga w kształtowaniu estetycznej wrażliwości i ma wpływ na moralne postawy wychowanków.

Cele innowacji

- rozbudzanie wrażliwości na sztukę

- poszerzanie zasobu leksykalnego w zakresie wiedzy o kulturze

- poznanie tradycji i kultury swego środowiska, regionu

- zachęcanie do obcowania ze sztuką

- uczy poprawnych zachowań

- nabywanie umiejętności nowatorskiego myślenia

- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu

- zaciśnięcie więzi miedzy dziećmi grupie

- kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach

- wspieranie kompleksowego rozwoju

- pogłębianie swoich doświadczeń oraz zdobywanie nowych