Autor – Izabela Woźniak
Tytuł innowacji – „Wierszowanie i śpiewanie”
Typ innowacji – dydaktyczna
Miejsce realizacji – Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy w Pruszkowie
Zasięg innowacji – Grupa Kotki
Czas realizacji – Marzec 2019r. – Czerwiec 2019r.
Wstęp
Tematem przewodnim innowacji jest cotygodniowa nauka wiersza bądź piosenki. Innowacja i sposób jej realizacji został tak zaplanowany, aby dzieci poprawiały swoją pamięć oraz mimowolnie rozszerzały też słownictwo czynne – zapamiętując frazy utworu i dziecko używa ich, kiedy nadarzy się okazja. Jest to ciekawa sytuacja, kiedy podczas zwykłej, codziennej rozmowy, dziecko wtrąca cytat z wiersza, lub piosenki.
Przez naukę wiersza na pamięć dziecko uczy się dostrzegać piękno w słowach, w poezji. Uczy się, że literatura to coś, co sprawia radość, coś żywego i obecnego. Coś, co ma inną rangę, niż potoczna mowa, bo jest bogatsze o rymy, rytm, metafory i zabawne puenty. Uwrażliwiamy dzieci na melodyjność języka, na swoistość poetyckiego wyrazu. Dzieci lubią wiersze, choć czasem są tak inne niż to, co słyszą na co dzień.
Kiedy dziecko uczy się wierszy i piosenek na pamięć, poprawia się jego pamięć, koncentracja co sprawia, że nauka idzie sprawniej. Rola pamięci w życiu i działaniu człowieka jest olbrzymia i niepodważalna. Dzięki niej dziecko zdobywa wiedzę i różne nawyki, a przede wszystkim, dzięki pamięci możliwy jest intelektualny rozwój człowieka. Ucząc piosenek i wierszy, przygotowujemy dzieci do wyzwań w szkole.
Cele innowacji
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych
- uważne słuchanie
- nabieranie pewności siebie przy recytowaniu, śpiewaniu
- poprawa pamięci
- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu
- wspieranie kompleksowego rozwoju
- poszerzanie słownictwa
- kształtowanie wrażliwości