Tytuł innowacji pedagogicznej: Zaczarowany świat dawnych książek.
Autorka: Monika Lalak
Miejsce realizacji: Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy
Zasięg: Grupa Motylków
Czas realizacji: 01.01.2019r. – 30.06.2019r.
Założenia innowacji
Innowacja pedagogiczna „Zaczarowany świat dawnych książek” została wprowadzona
w 2019 roku w Niepublicznym Przedszkolu Mali Olimpijczycy. Programem tym została objęta cała grupa przedszkolna „Motylków”. A wykorzystano do niej książki, z lat 80tych i starsze.
Dzięki innowacji dzieci nauczą się czerpać przyjemność także z czytania starych książek
i szanować je jako książki wymagające większej delikatności.
Zaczarowany świat dawnych książek” pozwoli również na lepsze przekazanie pozytywnej wiedzy z morałem, gdyż starsze książki są napisane w stylu bardziej pedagogicznym niż współczesne.
Ponadto książki te przedstawiają bohaterów niecodziennych i nieco odmiennych niż są we współczesnych książkach. Ilustracje także przedstawiają inny styl zachęcając do zgłębienia treści.
Będą to między innymi:
„Bajarka opowiada”- zbiór baśni całego świata opracowała Maria Niklewiczowa 1989 rok
Jaś i Małgosia bracia Grimm 1812r.
Jan Brzechwa m.in. „Tańcowała igła z nitką” 1938r.
„Na jagody”- Maria Konopnicka 1988r.
„Ptasie radio”-Julian Tuwim
Typ innowacji: innowacja programowo – metodyczna
Warunki wdrożenia innowacji
Niepubliczne Przedszkole Mali Olimpijczycy jako przedszkole bardzo dobrze przygotowane do wychowywania i kształcenia dzieci zapewnia świetne warunki do prowadzania działań innowacyjnych.
Innowacja zawiera następujące treści Podstawy Programowej:
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Według, którego:
„Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji”.
Określone są też zadania przedszkola, między innymi:
„Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju.Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony”.
i inne.
Wykorzystane przy innowacji pomoce
Książki
Fragmenty baśni/bajek (audio oraz video)
Kolorowanki z bohaterami bajek
Forma przeprowadzonej innowacji: Zbiorowa
Metody przeprowadzonej innowacji:
słowna (opowiadanie, pogadanka, opis),
oglądowa (obserwacja, pokaz),
praktycznego działania (działalność dziecka, samodzielne doświadczenia)
Przebieg innowacji
Wprowadzenie słowa „ stara książka”, „bajka”.
Czytanie książek i oglądanie ilustracji.
Zadawanie pytań do bajki i do oglądanej ilustracji.
Dzielenie na sylaby wyrazów z bajek lub tytułów bajek.
Obejrzenie lub wysłuchanie fragmentu bajki.
Postawienie książki w miejscu do tego przeznaczonym na czas czytania starych książek.
Praca plastyczna związana z daną bajką i bohaterem bajki/baśni
Informacje na temat bajki i jej postaci powtarzane są codziennie podczas zajęć dydaktycznych, aby dzieci utrwaliły jej nazwę.
Przewidywane efekty podejmowanych działań
Głównym celem innowacji jest poznanie przez dzieci specyfiki starych książek
i dobrodziejstw jakie ze sobą niosą. Poznanie bohaterów i ich przygód. Poszerzenie słownika przedszkolaka.
Podejmowane działania przyczynią się do rozwoju aktywności dziecka, do podejmowania kreatywnych działań m.in. podczas zabawy. Przydadzą się także do poszerzenia wiedzy na temat bajek i ich rodzajów, poszerzą słownictwo dziecka. Wdrożą rodziców w działania przedszkola, gdyż to oni mają także pomagać we współistnieniu innowacji użyczając nam książek ze swoich bibliotek rodzinnych. Co zacieśni stosunki rodziców z przedszkolem.