Sówki – Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki? – edukacja kulinarna dla przedszkolaków.

Realizacja 11.04 – 31.06.2018r

I. Wprowadzenie
Prawidłowy sposób odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym ma duży wpływ na właściwy rozwój, sprawność fizyczną , intelektualną i emocjonalną oraz ogólne zdrowie. Rodzaj jedzenia oraz jego jakość , prawidłowe nawyki żywieniowe mogą zapobiegać chorobom cywilizacyjnym tj. otyłość u dzieci. Nieprawidłowe żywienie powoduje zaburzenia procesów wzrastania i biologicznych procesów życiowych. Skutki niewłaściwego sposobu żywienia dzieci rzutują na zdrowie w okresie dorosłym. Przez właściwe odżywianie dzieci przedszkolnych należy rozumieć przede wszystkim odpowiednie do zapotrzebowania spożywanie składników odżywczych i pokrycie potrzeb energetycznych. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych przedszkolaków. Rodzice powinni mieć świadomość, że dziecko które przebywa w przedszkolu od bardzo wczesnych godzin porannych, powinno w domu przed wyjściem zjeść mały posiłek. Niejedzenie śniadania skutkuje tym, iż dziecko sięga po słodkie przekąski, dlatego ważna tutaj rola rodziców, aby dopilnować zjedzenia przez dziecko pierwszego, ważnego posiłku i nie podtykanie „słodkiego małe co nieco”. Dlatego też program ten skierowany jest nie tylko do dzieci oraz nauczycieli przedszkola , ale także do rodziców. Wprowadza korzystne zmiany w procesie budowania jakości pracy przedszkola, a także angażuje , integruje społeczność przedszkola. “ Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki?“ to dla dzieci dobra zabawa i wielka kulinarna przygoda , której efektem będą właściwe nawyki żywieniowe. 

II. Cele programu:

1. Cel główny- Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. 

2. Cele szczegółowe – Kształcenie zmysłu smaku, zapachu i dotyku podczas przygotowywania i degustacji potraw, Uczenie się kulturalnego zachowania się przy stole, stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego, wdrażanie postaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków, czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków, nauka nakrywania do stołu, zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD, usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia, zapoznanie z etapami przygotowywania posiłków, rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa , wyzwalanie inwencji twórczej w sferze kulinarnej, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego , wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie poczucia sprawstwa, rozwijanie spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania “ kulinarnych przysmaków“. 

III. Metody pracy - słowne: opowiadania, wiersze, zagadki, oglądowe: pokaz, obserwacja, demonstracja, praktycznego działania, zabawy dydaktyczne, wykorzystanie multimediów, metoda projektu, 

IV. Formy pracy grupowa, w małych zespołach, indywidualna, 

V. Środki dydaktyczne – teksty literackie, płyty CD, programy komputerowe, Książki kucharskie, produkty spożywcze, naczynia, przybory i urządzenia kuchenne, Przybory plastyczne: papier, kredki, pastele, plastelina, farby, nożyczki, wycinanki, kolorowanki, 

VI. Krótki opis działania 

Program będzie realizowany od 11 kwietnia 2018 roku do czerwca 2018 roku w grupie 2,5 latków. Zajęcia odbywać się raz w tygodniu w każdą środę , w grupie pod kierunkiem wychowawcy. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli będą dotyczyły zdrowego odżywiania, a także wykonywane będą przez dzieci różnorodne dania (z pomocą nauczyciela) tj.: Desery Słodkie wypieki Sałatki (owocowe, warzywne) Surówki Soki, kompoty, koktajle Przystawki Kolorowe kanapki 

VII. Treści kształcenia i wychowania zgodne z podstawą programową Program edukacyjny „Kulinarne przysmaki – co lubią przedszkolaki?“ znajduje swoje odzwierciedlenie w punktach nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 1) samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne; 2) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku; 3) uczestniczy w zabawach naśladowczych z przyborami lub bez nich; 4) wykonuje czynności tj.: sprzątanie , pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz. 

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 5) szanuje emocje swoje i innych osób; 6) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji; 

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: 7) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze; 8) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania; 9) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku; 10) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; 11) obdarza uwagą dzieci i osoby dorosłe;
12) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy. 

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 13) wyraża swoje rozumienie zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych , mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego; 14) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu15) odpowiada na pytania, 16) uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom; 17) nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie; 18) układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie 19) liczy przedmioty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.