Tytuł innowacji pedagogicznej: CIEKAWY ŚWIAT DOROSŁYCH
Autorki: Martyna Jenny, Monika Lalak
Miejsce realizacji: Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy
Zasięg: Grupa Jeżyków
Czas realizacji: 02.01.2018r. – 31.12.2018r.
Założenia innowacji
Innowacja pedagogiczna „Ciekawy świat dorosłych” powstała w 2018 roku w Niepublicznym Przedszkolu Mali Olimpijczycy. Programem została objęta cała grupa przedszkolna „Jeżyki”
Budowanie w dzieciach wewnętrznej motywacji, poczucia sukcesu oraz inspirowanie do samorozwoju, uczynienie małego dziecka aktywnym, myślącym, twórczym, wrażliwym i otwartym, umożliwienie każdemu dziecku podjęcia ważnych decyzji związanych z nim samym.
Typ innowacji: Innowacja programowo – metodyczna
Warunki wdrożenia innowacji
Niepubliczne Przedszkole Mali Olimpijczycy zapewnia odpowiednie warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do planowanych działań innowacyjnych. Właściwą realizację założeń wyznacza w dużej mierze baza dydaktyczna przedszkola, którą stanowi przede wszystkim dobre wyposażenie sali w pomoce i środki dydaktyczne potrzebne do realizacji działań. Niezbędnym warunkiem wdrożenia innowacji jest szeroko pojęta współpraca z rodzicami. Zaangażowanie i poparcie ze strony rodziców jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów.
Opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
W innowacji zaproponowane są określone zadania do realizacji, mające na celu wszechstronny rozwój dziecka, stymulowanie sensoryczne oraz wyposażenie rodziców w wiedzę w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunku jego prawidłowego rozwoju.
Wśród propozycji zawarte są zadania, które należy zrealizować w określonym czasie i miejscu. Zadania te są skierowane do konkretnej grupy odbiorców – dziecka oraz rodzica.
Innowacja zawiera następujące treści Podstawy Programowej: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Pomoce: Wszystko to co będą prezentować Rodzice podczas wizyty w naszej grupie 🙂
Forma przeprowadzonej innowacji: Zbiorowa
Metody przeprowadzonej innowacji: Słowna (opowiadanie, pogadanka, opis), oglądowa (obserwcja, pokaz), aktywizująca (działalność dziecka, samodzielne doświadczenia)
Przebieg innowacji
1. Rodzic decyduje się na dany termin odwiedzin w naszej grupie i wpisuje się na listę
2. Rodzic informuje nauczyciela na jaki temat będzie prowadził spotkanie z dziećmi (nauczyciele w miarę możliwości przygotowują salę i dzieci na dane spotkanie)
3. W ustalony dzień spotykamy się z rodzicami, którzy opowiadają nam o tym, co robią w życiu zawdowym, o swoim hobby lub pasji, jak również o ciekawym miejscu. Mogą przeczytać książkę, opowiedzieć o swojej rodzinie, lub zaśpiewać głośno piosenkę. Występuje tu wiele aktywności ze strony rodzica, na które jesteśmy bardzo otwarte.
4. Spotkanie uwieczniamy na zdjęciach, które w późniejszym czasie można zobaczyć na stronie internetowej.
Przewidywane efekty podejmowanych działań
Głównym celem innowacji, podobnie jak całościowego oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego przedszkola, jest wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka. Podejmowane działania przyczynią się do rozwoju aktywności dziecka, jego dążenia do zaspokajania potrzeb biologicznych, emocjonalnych i poznawczych, do samorealizacji. Innowacja uwzględnia aktywny proces uczenia się dzieci podczas kontaktów partnerskich z rówieśnikami oraz wspólnemu działaniu w poszukiwaniu wiedzy. Jednocześnie zapewnia indywidualną możliwość wyrażania myśli i uczuć oraz poszanowanie innych. Podczas realizacji założeń innowacji wykorzystane zostaną naturalne zainteresowania dziecka tym, co nieznane i tajemnicze oraz jego dotychczasowe umiejętności i możliwości.
Przyjęte cele innowacji wyznaczają przewidywane efekty. Zakłada się, że w efekcie wdrożenia innowacji, zwiększy się poziom dziecięcej kreatywności (głównie myślenia twórczego, wyobraźni twórczej, myślenia dywergencyjnego i otwartości na nowe doświadczenia). Wprowadzone rozwiązania korzystnie wpłyną na atrakcyjne i efektywne zagospodarowanie pełnego czasu pobytu dzieci w przedszkolu, w tym również wykraczającego ponad czas pracy przedszkola. Podejmowane działania przyczynią się do promocji wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym, z którym ściśle współpracuje.