Tytuł innowacji pedagogicznej: BAJKOWY KALENDARZ
Autorki: Martyna Jenny, Monika Lalak
Miejsce realizacji: Przedszkole Integracyjne Mali Olimpijczycy
Zasięg: Grupa Jeżyków
Czas realizacji: 02.01.2018r. – 31.12.2018r.
Założenia innowacji
Innowacja pedagogiczna „Bajkowy kalendarz” powstała w 2017 roku w Niepublicznym Przedszkolu Mali Olimpijczycy. Programem została objęta cała grupa przedszkolna „Jeżyki”.
Dzięki innowacji dzieci nauczą się odczytywać daty w kalendarzu, poznają lepiej dni tygodnia, oraz nazwy miesięcy. Kalendarz pozwoli również na lepsze poznanie cyfr, a także na tworzenie zajęć matematycznych. Jest on możliwością rozwoju umiejętności logicznego myślenia. Dzieci nauczą się dostrzeania zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku. Ponadto każdy miesiąc przedstawia innego bohatera z bajki, co pozwoli na poznanie, aż 12 bohaterów bajek z dawnych lat i połączenie ich z nazwami 12 miesięcy. Nie są to bajki współczesne, dzieci mają szanse poznać postaci, takie jak: Rumcajs, Mała Mi, Królowa Śniegu, Mały Książę, Pan Kleks oraz wiele innych.
Typ innowacji: innowacja programowo – metodyczna
Warunki wdrożenia innowacji
Niepubliczne Przedszkole Mali Olimpijczycy zapewnia odpowiednie warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do planowanych działań innowacyjnych. Niezbędnym warunkiem wdrożenia innowacji jest szeroko pojęta współpraca z rodzicami. Zaangażowanie i poparcie ze strony rodziców jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów.
W innowacji zaproponowane są określone zadania do realizacji, mające na celu wszechstronny rozwój dziecka, oraz wyposażenie rodziców w wiedzę w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunku jego prawidłowego rozwoju.
Wśród propozycji zawarte są zadania, które należy zrealizować w określonym czasie i miejscu. Zadania te są skierowane do konkretnej grupy odbiorców – dziecka oraz rodzica.
Innowacja zawiera następujące treści Podstawy Programowej:
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Według, której:
„Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
– czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie
– posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
– posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;“
Pomoce
Kalendarz
Ilustracje przedstawiające dany miesiąc (np. pogoda, kolory)
Ilustracje przedstawiające bohaterów z bajek
Fragmenty baśni/bajek (audio oraz video)
Kolorowanki z bohaterami bajek
Nazwy miesięcy (napis)
Wydrukowane cyfry 0–9
Forma przeprowadzonej innowacji: Zbiorowa
Metody przeprowadzonej innowacji: Słowna (opowiadanie, pogadanka, opis), oglądowa (obserwcja, pokaz), aktywizująca (działalność dziecka, samodzielne doświadczenia)
Przebieg innowacji
1. Wprowadzenie nazwy miesiąca np. styczeń
2. Oglądanie ilustracji miesiąca, opis zjawisk atmosferycznych w danym miesiącu, przyporządkowanie go do odpowiedniej pory roku
3. Dzielenie na sylaby nazwy miesiąca
4. Przedstawienie ilustracji z postacią z bajki, która jest przyporządkowana do danego miesiąca – omówienie postaci, jej cech, argumenty dlaczego pasuje do danego miesiąca i pory roku
5. Obejrzenie lub wysłuchanie fragmentu bajki
6. Połączenie bohaterów z danym miesiącem na podstawie podobieństw
7. Omówienie aktualnej daty i zaznaczenie jej w kalendarzu
8. Powieszenie kalendarza z zaznaczoną aktualną datą w widocznym miejscu
9. Praca plastyczna związana z danym miesiącem i bohaterem bajki/baśni
Informację na temat miesiąca i postaci z bajki powtarzane są codziennie podczas zajęć dydaktycznych, aby dzieci utrwaliły nazwę miesiąca.
Przewidywane efekty podejmowanych działań
Głównym celem innowacji jest poznanie przez dzieci poszczególnych nazw miesięcy, oraz umiejętność korzystania z kalendarza. Jak również poznanie bajek i baśni.
Podejmowane działania przyczynią się do rozwoju aktywności dziecka, jego dążenia do zaspokajania potrzeb poznawczych i samorealizacji. Innowacja uwzględnia aktywny proces uczenia się dzieci podczas kontaktów z rówieśnikami oraz wspólnemu działaniu w poszukiwaniu wiedzy. Jednocześnie zapewnia indywidualną możliwość wyrażania myśli i uczuć oraz poszanowanie innych. Podczas realizacji założeń innowacji wykorzystane zostaną naturalne zainteresowania dziecka tym, co nieznane i tajemnicze oraz jego dotychczasowe umiejętności i możliwości.
Przyjęte cele innowacji wyznaczają przewidywane efekty. Zakłada się, że w efekcie wdrożenia innowacji, zwiększy się poziom dziecięcej kreatywności (głównie myślenia twórczego, wyobraźni twórczej, myślenia dywergencyjnego i otwartości na nowe doświadczenia). Wprowadzone rozwiązania korzystnie wpłyną na atrakcyjne i efektywne zagospodarowanie pełnego czasu pobytu dzieci w przedszkolu, w tym również wykraczającego ponad czas pracy przedszkola. Podejmowane działania przyczynią się do promocji wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym, z którym ściśle współpracuje.