Założenia innowacji
Innowacja pedagogiczna „Tydzień bohatera ”powstała w 2016 roku w Niepublicznym Przedszkolu Mali Olimpijczycy. Programem została objęta cała grupa przedszkolna „Żabki”
Budowanie w dzieciach wewnętrznej motywacji, poczucia sukcesu oraz inspirowanie do samorozwoju, uczynienie małego dziecka aktywnym, myślącym, twórczym, wrażliwym i otwartym, umożliwienie każdemu dziecku podjęcia ważnych decyzji związanych z nim samym.
Typ innowacji
Innowacja programowo – metodyczna
Data rozpoczęcia i przewidywany czas innowacji
01.12.2016 r. – 01.12.2017 r.
Miejsce realizacji innowacji
Niepubliczne Przedszkole Mali Olimpijczycy
Wdrażający innowację
Karina Walter
Warunki wdrożenia innowacji
Niepubliczne Przedszkole Mali Olimpijczycy zapewnia odpowiednie warunki kadrowe i organizacyjne niezbędne do planowanych działań innowacyjnych. Właściwą realizację założeń wyznacza w dużej mierze baza dydaktyczna przedszkola, którą stanowi przede wszystkim dobre wyposażenie sali w pomoce i środki dydaktyczne potrzebne do realizacji działań. Niezbędnym warunkiem wdrożenia innowacji jest szeroko pojęta współpraca z rodzicami. Zaangażowanie i poparcie ze strony rodziców jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów.
Opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
W innowacji zaproponowane są określone zadania do realizacji, mające na celu wszechstronny rozwój dziecka, stymulowanie sensoryczne oraz wyposażenie rodziców w wiedzę w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunku jego prawidłowego rozwoju.
Wśród propozycji zawarte są zadania, które należy zrealizować w określonym czasie i miejscu. Zadania te są skierowane do konkretnej grupy odbiorców – dziecka oraz rodzica.
Innowacja zawiera następujące treści Podstawy Programowej:
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Pomoce
Teczka bohatera
Rzutnik
Tablica na zdjęcie „Bohatera”
Kotylion
Komputer
Forma przeprowadzonej innowacji
Zbiorowa
Metody przeprowadzonej innowacji
Metody czynne
metoda samodzielnych doświadczeń
metoda kierowania własną działalnością dziecka
Metody oglądowe
obserwacja i pokaz
osobisty przykład nauczyciela
Metody słowne
rozmowy,
opowiadania
Przebieg innowacji
1. Wylosowanie z pośród całej grupy jednego dziecka na „Bohatera tygodnia” w danym tygodniu.
2. Przekazanie rodzicowi teczki z poszczególnymi zadaniami dla rodzica i dziecka.
3. Wywieszenie zdjęcia „Bohatera tygodnia ” na drzwiach, każdy może zobaczyć kto w danym tygodniu został wylosowany.
4. Wyjaśnienie dziecku jego przywilej min. ma pierwszeństwo stania w parze, pierwszy jest wybierany podczas różnych aktywności np. w zabawach grupowych.
5. „Bohater tygodnia” może przez cały tydzień przynosić wybraną przez siebie zabawkę z domu.
6. W ustalony przez nauczyciela dzień spotykamy się z rodzicami „Bohatera” którzy opowiadają nam o swojej rodzinie. Występuje tu wiele aktywności ze strony rodzica od przynoszenia domowych zwierząt po przedstawianie swoich zwodów w formie zdjęć i filmów na prezentacji multimedialnej.
7. Na koniec tygodnia dziecko które zostało wybrane „Bohaterem tygodnia” dostaje na podwieczorek to co sam sobie wybrał np. kolorowe ciasteczka.
Przewidywane efekty podejmowanych działań
Głównym celem innowacji, podobnie jak całościowego oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego przedszkola, jest wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka. Podejmowane działania przyczynią się do rozwoju aktywności dziecka, jego dążenia do zaspokajania potrzeb biologicznych, emocjonalnych i poznawczych, do samorealizacji. Innowacja uwzględnia aktywny proces uczenia się dzieci podczas kontaktów partnerskich z rówieśnikami oraz wspólnemu działaniu w poszukiwaniu wiedzy. Jednocześnie zapewnia indywidualną możliwość wyrażania myśli i uczuć oraz poszanowanie innych. Podczas realizacji założeń innowacji wykorzystane zostaną naturalne zainteresowania dziecka tym, co nieznane i tajemnicze oraz jego dotychczasowe umiejętności i możliwości.
Przyjęte cele innowacji wyznaczają przewidywane efekty. Zakłada się, że w efekcie wdrożenia innowacji, zwiększy się poziom dziecięcej kreatywności (głównie myślenia twórczego, wyobraźni twórczej, myślenia dywergencyjnego i otwartości na nowe doświadczenia). Wprowadzone rozwiązania korzystnie wpłyną na atrakcyjne i efektywne zagospodarowanie pełnego czasu pobytu dzieci w przedszkolu, w tym również wykraczającego ponad czas pracy przedszkola. Podejmowane działania przyczynią się do promocji wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym, z którym ściśle współpracuje.