Z terapii metodą Tomatisa prowadzonej w naszym przedszkolu mogą korzystać również osoby z zewnątrz.

Przed rozpoczęciem terapii konieczna jest wizyta u laryngologa – zrobienie badania słuchu i poinformowanie lekarza, że dziecko będzie brało udział w terapii Tomatisa. Jeśli badania będą prawidłowe i laryngolog nie będzie widział przeciwwskazań – można rozpocząć terapię.

Terapia metodą Tomatisa

Drodzy Rodzice!

W ofercie naszego przedszkola pojawiła się nowa terapia – Terapia Metodą Tomatisa.
Jest to trening słuchowy, polegający głównie na słuchaniu utworów Mozarta (na słuchawkach). Nie jest to standardowe nagranie – utwory są filtrowane na różnych częstotliwościach.

Możliwości stosowania metody Tomatisa:
– problemy w uczeniu się
– problemy z koncentracją uwagi
– regulacja emocji
– poprawa poziomu dynamiki i energii
– mowa – zmiany na lepsze
– problemy psychomotoryczne (równowaga, koordynacja, napięcie mięśniowe, praksja)
– całościowe zaburzenia rozwoju
– lepsze samopoczucie
– poprawa jakości głosu – śpiew i mówienie

Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami, które są zamieszczone poniżej.
Rodziców zainteresowanych terapią zapraszam do biura przedszkola.

PROGRAMY ELMA

ELMA to pierwsze litery słów
emotion (emocje)
language (język)
memory and attention (pamięć i uwaga)

ELMA to zestaw programów, które służą jako narzędzie uzupełniające w działalności terapeutycznej lub pedagogicznej.
Programy są tak opracowane, by można je było stosować bez przeprowadzania testu uwagi słuchowej. Są przygotowane z myślą o potrzebach i oczekiwaniach Państwa, a zarazem zgodnie z zasadą ostrożności.
Każde nagranie trwa 30minut. Nagrania są dobierane ze względu na ich właściwości akustyczne i szczególny rodzaj oddziaływania na ucho. Występują trzy rodzaje utworów muzycznych: utwory Mozarta, chorały gregoriańskie i walce.

ORGANIZACJA TERAPII

1. Diagnoza – wypełnienie przez Państwa testów poszczególnych obszarów, rozmowa dotycząca dziecka i omówienie pojawiających się niepożądanych zachowań.
2. I SESJA – 13 dni słuchania nagrań (minimum 8–9 dni)
3. przerwa około miesiąca, spotkanie z Rodzicami – rozmowa na temat widocznych postępów i zmian w zachowaniu dziecka.
4. II SESJA – 13 dni słuchania nagrań (minimum 8–9 dni)
5. przerwa około 2–3 miesięcy, spotkanie z Rodzicami – rozmowa na temat widocznych postępów i zmian w zachowaniu dziecka. (2 miesiące jeśli postępy są zadowalające, 3 miesiące jeśli efekty terapii nie spełniają oczekiwań)
6. III SESJA – 13 dni słuchania nagrań (minimum 8–9 dni)
7. Przerwa około 3–6 miesięcy w zależności od potrzeb dziecka. Zazwyczaj po trzeciej sesji następuje zakończenie terapii i obserwuje się zachodzące zmiany w zachowaniu. Jest się wtedy w stałym kontakcie z rodzicami dziecka.

Jeśli czas trwania terapii jest krótszy niż 8–9dni, wtedy dany program należy zacząć od początku. Terapia odbywa się codziennie, dopuszczalna przerwa to 3–4dni, jeśli przerwa jest dłuższa zaczynamy od początku.

Długość nagrań zależy od wieku, w jakim dzieci uczęszczają na zajęcia.
2 lata – 30min słuchania dziennie
3 lata – 1 godzina słuchania dziennie
4 lata – 1,5 godziny słuchania dziennie
5 i więcej lat – 2 godziny słuchania dziennie

SPECYFIKA NAGRAŃ

MU – niefiltrowana muzyka Mozarta obejmująca pełne spektrum częstotliwości. Te nagrania występują w każdym programie, ponieważ obejmują wszystkie trzy zakresy, zapewniają wysoki poziom stymulacji przedsionkowej, językowej i stymulacji mózgu. Nagrania bogate w energię.

MD – to nagrania wzbogacone w całym swoim zakresie częstotliwości. W dużym stopniu oddziałuje na emocje, a także procesy uwagi i percepcji. Zapewnia bardzo duży poziom stymulacji kory mózgowej, umożliwia intensywną relaksację ciała. To rodzaj nagrań, w którym najczęściej występuje bramkowanie i jest ono najdłuższe. W związku z tym jest to nagranie najbardziej wymagające dla kosteczek słuchowych.

MF – filtrowana muzyka Mozarta. To nagrania z filtrem górnoprzepustowym (nagranie na wysokich częstotliwościach). Nagrania te stymulują i pobudzają aktywności mózgu i wpływają na poprawę przetwarzania dźwięków mowy oraz poprawę koncentracji.

GFM i GM – chorały gregoriańskie, głosy męskie i kobiece lub wyłącznie męskie. Nagrania te znacznie wpływają na aktywację układu przywspółczulnego. Oddziałują na postawę ciała, wpływają pionizująco. Ten rodzaj nagrań występuje we wszystkich programach. Ma działanie relaksacyjne.

VL – walce są stosowane w celu oddziaływania na układ przedsionkowy, dzięki ich specyficznemu tempu i rytmowi. Nagrania te oddziałują na emocje.

BP – są to nagrania MU filtrowane za pomocą filtrów dolnoprzepustowych (nagranie na niskich częstotliwościach). Nagrania są przeznaczone dla osób z niską tolerancją na wysokie dźwięki lub o bardzo wrażliwym słuchu. Nagrania te mają charakter przygotowawczy i stosuje się je na samym początku terapii.

BPU – tzw. nagrania „uniwersalne” filtr środkowoprzepustowy. Nagrania bardzo pomocne przy problemach językowych. Niezależnie od języka najważniejsze informacje akustyczne związane z komunikacją zawierają się w tym zakresie częstotliwości.

BPU1 – bardziej wyspecjalizowany filtr częstotliwości. Działanie nakierowane na częstotliwości mowy, przy jednoczesnej wystarczającej stymulacji mózgu. Dodatkowo nagrania działają również relaksująco i antystresowo, a także kształtują proces uwagi. Nagrania skuteczne są również w przypadku osób o wrażliwym słuchu.

Wszystkie stosowane poziomy filtrów górnoprzepustowych i dolnoprzepustowych są zgodne z zasadą ostrożności. Można je stosowań bez negatywnych skutków u wszystkich osób, które mogą realizować program zawierający te filtry.

Każdy program na nazwę, która pozwala go zidentyfikować i powiązać z szerokim obszarem zastosowania. F (fondamental), T (try out), E (emotions), L (language), MA (memory and attention)

PROGRAM F
Zazwyczaj ten program stosowany jest jako pierwszy, niezależnie od problemu dziecka. W skład tego programu wchodzą nagrania MU, GFM/GM i BP. Praca nad całym spektrum częstotliwości, wprowadzana stopniowo przez nagrania BP. Program F pozwala określić, co pozostało do zrobienia po zakończeniu tego programu, pomaga w doborze kolejnego programu.

PROGRAM T
Program o najbardziej stopniowym charakterze. Przeznaczony dla osób o bardzo wrażliwym słuchu, z opóźnieniami w rozwoju ogólnym lub sensomotorycznym. Może być przygotowaniem do programu F.

PROGRAM E
Stosowany od II sesji w zależności od potrzeb dziecka. Zastosowanie: lęk, brak umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami, skłonność do wpadania w gniew, drażliwość, niska samoocena, brak poczucia własnej wartości, stres, impulsywność.

PROGRAM L
Stosowany od II sesji w zależności od potrzeb dziecka. Zastosowanie: opóźnienia językowe, problemy z analizą dźwięków i rytmu języka, problemy grafomotoryczne, nauka języków obcych, płynność wypowiedzi.
PROGRAM MA
Stosowany od III sesji w zależności od potrzeb dziecka. Zastosowanie: zaburzenia uwagi z nadpobudliwością, zaburzenia koncentracji, zaburzenia pamięci, zaburzenia planowania i organizacji, zaburzenia płynności wypowiedzi (planowanie i organizacja wypowiedzi).